> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

Pozár Fábie Larse Larssona - fotoseriál

 


12.12.2007 08:33:27

Soutěžácká rampa patřila rallyecrossu

V sobotu 8.12. 2007 Praha opět zhlučněla, aby připravila již tradiční vskutku ojedinělou podívanou na „rallyvozy“, za jejichž volant a do horkých sedadel usedají rozličné domácí i zahraniční celebrity napříč sportovním, kulturním i politickým děním.

Tato klasická, především soutěžácká rozlučka v novodobé historii zná jen dvě RZ. Radotín - Řeporyje (případně obráceně) a Strahov (3 varianty). Možná byste řekli, že je to málo, nebo že to musí být nuda, jezdit léta ty samé úseky beze změny, ale světe div se, není tomu tak. Jezdec, nebo spíše posádka, může tuto soutěž pojmout buď jako nekonečnou exhibici a pobavit diváky, nebo jako ostrý závod. To znamená jízda na čas, bez zbytečných opiček a tzv. nudnou stopu. Komicky působí vyjádření některých jezdců, kteří se z počátku snaží jet naplno a hltají každý metr trati a po prvním zaváhání odhazují ambice a jedou už jen pro diváky, nebo také tvrdí, že jedou jen z testovacích důvodů.

V obecném (ne)zájmu o rally se letos v Praze sešla opět slušná divácká kulisa, která čekala na sebemenší projev náklonnosti jezdců, a tak nikde jinde asi nemůžeme vidět rozjásané davy nad výkony posádky ve Fábii 1,4 skupiny A5. Toto nejmenší áčko pilotoval příbramský P. Brynda a ten to s diváky opravdu umí. Samozřejmě, že zasloužené ovace sklidil Emil Triner s Octávií WRC. Paradoxně Emil předvedl "nejrallycrossovější" prvek, kdy problikal před sebou pomaleji jedoucího Tuohina, aby se klidil z cesty, a rozjásaný Fin si nevšiml Emilova znamení a když vybočil ze stopy, bral to zkušený matador Triner jako pokyn k předjetí. Jaké bylo ovšem překvapení, když se Tuohino vrátil a Emil ho poťukl.

Nás ale samozřejmě na pražském rallysprintu zajímaly nejvíce posádky, které nominoval Mr. Rallyecross. Pavel Koutný s co-pilotem Ondrou Benešem si vyšlápli na „soutěžáckou smetánku“ opravdu zhurta a nebýt penalizace 10 vteřin, obsadili celkové 2. místo. Přesto je jejich třetí příčka ozdobou „rallyecrossové síně tradic“.
Dalším nominovaným želízkem byla posádka Janne Tuohino s Josefem Pátlem, která obsadila místo devatenácté a třetím rallyecrossově započítávaným byl Jani Paasonen, který svezl herce Martina Zounara. Obsadili místo osmatřicáté.

Pavel se v Praze představil již před lety, také s Mitsubishi Lancerem, ale letos si půjčil auto mistra republiky Václava Pecha ml. v nejmodernější specifikaci. Pavlův styl můžeme bez rozpaků zařadit mezi ty, kteří jeli na čas. Původně tomu tak nemělo být, ale když viděl, jak dobře si vede, bylo mu líto nebodovat.

Pavle, podle čeho jste se v teamu MEDIASPORTU spárovali?
Jednoduše. Obráceně, než je normálně zvykem. Tedy každý spolujezdec si vybral svého jezdce :o)
Jak bys srovnal závod rally s rallyecrossem?
Rally je skvělá záležitost, ale já jsem srdcem rallyecrossař. Mě se rally auta zdají slabá. Proto raděj RC.
Využil jsi na rallysprintu nějaké návyky z rallyecrossu?
Jel jsem na maximum od začátku do konce, jak jsem zvyklý z RC, a také jsem využíval jízdy čisté stopy. Především v retardérech si myslím, že jsme měli navrch. No a v neposlední řadě se mi návyky z RC hodily v momentě, kdy se na asfalt vynesla šotolina, bláto a prach. To jsme byli jako ryby ve vodě. Na šotolce jsme dávali i WRCům.
Říká se, že okruhoví jezdci snadno přesednou do rallyauta, ale obráceně to není tak snadné. Pravda je, že moc úspěšných soutěžáků za volantem okruhových speciálů neznáme. Ty jsi důkazem toho, že okruhář v rally uspět může. Čím myslíš, že to je?
Nevím, snad tím, že okruháři jsou zvyklí okamžitě nastoupit k maximálnímu výkonu. A pravděpodobně to může být i tím, že okruháři jsou vycepovaní čistou stopou.

Navigátor Janne Tuohina, Josef Pátl, si naopak mohl nechat o čisté stopě jenom zdát. Pronajatá bílá Evo IX nejela snad ani chvíli rovně a rozradostněný Pepa měl tak dostatek příležitostí si prohlédnout  Prahu a okolí z bočního okénka. Jeho pilot patřil mezi ty, na které se na Strahově v té vlezlé zimě čekalo.

Josefe, Jaký byl Váš pocit na horkém sedadle vedle Janneho?
Skvělý! Dokonce poučný. Viděl jsem v praxi, co znamená jet hranu. Chytrou hranu, která znamená vyždímat z auta vše, co v něm je a neublížit mu. Perličkou pro mne je, že vždy, když jsem si myslel, že já za volantem se chovám k autu nelidsky, mýlil jsem se….smích…. Janne mi ukázal, kam lze zajít.
Jeli jste na oči, nebo jste mu četl?
První polovinu jsem se snažil mu recitovat a druhou už jel oči. Myslím ale, že Janne je profík a asi by nevěřil nikomu, koho nezná. Takže on jel na oči víc, než já si myslím.
V jakém jazyce jste komunikovali?
Připravovali jsme finštinu. Ale skončili na angličtině… smích

Navigátor našeho reprezentanta v divizi 1 měl stejně jako Josef Pátl šanci něco odkoukat od svého pilota. Takže příští rok asi Pepa pojede od startu do cíle bokem, Ondra bude trhat rychlostní rekordy :o)


Ondro, jaký jste měl pocit vedle Pavla?
Nikdy jsem se necítil bezpečněji. Opravdu. U něj od prvních metrů cítíte, že to auto ovládá přesně. Bylo to i překvápko, jak rychle se s Ášínovým autem sžil. Nastupovali jsme s tím, že budem bavit lidi, a když jsme viděli ty časy, tak jsme trochu zvážněli a zkusili jet na výsledek. Nebýt 10 sec. penále za pozdní výjezd ze servisky, protože nám nešla řadit čtyřka, pětka, bylo to druhé místo.
Jeli jste oči nebo jste četl?
Oči. Vůbec jsme to netrénovali. Ale hnal jsem Pavla kupředu. Takže vlastně jsme používali ten nejjednodušší rozpis, co existuje….smích… bylo v něm: PŘIDEJ, TADY MŮŽEŠ, UBER, TADY TO KLOUŽE, DOBRÝ, SKVĚLÝ, BACHA…smích.

Třetí rallyecrossař za volantem, tedy zdomácnělý Jani Paasonen, jel stejně jako jeho kolegové s Lancerem Evo IX. O Janim se mezi diváky tvrdí, že má nejlepší léta za sebou a do světové rally se na nejvyšší úrovni asi už nevrátí, ale podívanou na tohoto Fina si nenechal ujít opravdu nikdo. Tam, kde ostatní ubírali, Jani přidal, když se někteří s obtížemi vytočili, Jani vykroužil kolečko. Prostě show na hlavu postavená. Jeho bláznivé výkony byly přesně takové, jaké se od něj čekaly. Ne, že by si nikdo nepřál vidět Janiho na bedně, ale to by musel oželet svá kolečka a drifty a rally by byla nudná. Je dobře, že podobní showmani nehledí na stopky a nebojí se zatáhnout za ručku, až se kouří od gum.

Všem dotázaným děkuji za vstřícný přístup k rozhovoru a přeji mnoho další automobilových zážitků. Michalovi děkuji za osobní zážitky z této akce a také nezbytnou "textovou omáčku" kolem.

Fotky
Michala Obersteina z této akce si můžete prohlédnout v naší fotogalerii, kde najdete i Emilův útok na finskou-českou posádku.

Marek "Máca" Cihlář, 12.12.2007 08:33:27, četlo 10312 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku
   
   
JJ 2007-12-15 08:56:46
Pavel je vítěz 4. ročníku se Chantal Poulaine