> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

MMČR a ZSE Sedlčany - srpen 2009

 


29.04.2010 08:26:51

Sosnová pohledem Dušana

Na první závod sezóny jsme vždycky všichni pořádně natěšení. Každý máme nějakou tu svou představu, jak závod proběhne, kdo se s čím novým předvede, každý máme nějaká ta očekávání. Jak moc se tedy očekávání naplnila při víkendovém závodu v Sosnové?

Kdo čekal novinku, dočkal se. V České republice to byl premiérový závod disciplíny, které se říká Kroskart. Jak už sám název napovídá, jsou to takové motokáry do terénu. Vypadají trochu jako autokrosové buginy. Také nejvíce jezdců pochází z prostředí autokrosu. O jejich pohon se starají vysokootáčkové šestistovky Honda, takže to při průjezdu do cíle bylo jako v Le Mans – prostě takové heeen hen heeen heen hen hen heeen  … (no kdo to zažil, jistě mi dá za pravdu). V Evropě je tahle disciplína populární zejména ve Francii nebo Itálii. Díky svým propagátorům v Čechách (zejména díky Romanu Kalvodovi) se jistě brzy dočká ještě většího rozšíření. Ještě nezapomeňme na historicky prvního vítěze, byl jím Roman Polák.

Kdo čekal pořádně nabité startovní pole, ten se musel také dočkat. I v loňském roce nejobsazenější divize 4 měla při přejímce převzatých 27 jezdců! A byla to pestrá plejáda pilotů z Čech, Rakouska, Polska i Maďarska. Bohužel na startu chyběl úřadující mistr republiky Honza Skála, ten letos absolvuje celý domácí seriál za volantem formule. Při Jarní ceně Masarykova okruhu dokonce dvakrát zvítězil, ale rychle zpátky do Sosnové. Bohužel se neobjevil ani Honzy loňský rival Klaus Freudenthaler, nedorazil ani pěkně jedoucí mladík Pepa Šusta a tak byla D4 částečně ochuzena. Ten, kdo čekal v téhle divizi nějakou novou tvář, ten se také dočkal. Byla to tvář bývalého esového mistra Evropy Romana Častorala. Roman svou čistou jízdou za volantem kdysi eNkové Astry OPC vévodil celé divizi od prvního tréninku až do samotného finále A. Nikdo na něj neměl šanci. A když se někdo takový našel, pouze tu svou káru udýchal a ani nemohl vidět cílovou vlajku, včetně slavných jmen jako Tomáš Hurt nebo Rakušan Sven Förster. Protože byla startovka opravdu nabitá, jelo se i finále D, ze kterého zaslouženě postupoval taťka Förster se svým nestárnoucím jedničkovým Golfem. V C finále si vedl výborně Jirka Calda s nově rozšířenou třistašestkou, v béčku měl také chuť na lepší umístnění, ale přidalo se pár chyb a pak hlavně dva bojovníci o postup Maďar Bánkuti s dvěstěšestkou startující z pole position a Karel Václavík s novým trojkovým Golfem. Tahle dvojice si několikrát vyměnila vedení a nakonec se radoval náš zástupce Václavík. Kdo tedy chtěl vidět napínavou jízdu plnou změn pořadí, ten musel být po tomto finále spokojený. No a finále A? To byla pěkná profesorská jízda Romana Častorala. Chvilku se ho snažil držet Sven, ale jeho dvojkový Golf do cíle bohužel nedojel. Vinu na tom nese nově zakoupená převodovka z Čech. Nejdříve o třetí místo a pak po odstoupení Försterovic kluka o druhé místo bojovala dvojice Kazil - Bittman. Bohužel Jirkovi Kazilovi se jeho Golf s novým motorem zastavil ještě před cílem a tak nakonec dokončovali jen tři jezdci. Tím posledním, promiňte, celkově třetím byl jediný Rakušan Josef Strobl s Mazdou RX8.

Kdo čekal, že se letos nepojede divize 2, totiž áčková divize aut se zadním pohonem bez turba, ten se taky dočkal. Do Sosnové přijeli jen dva jezdci - Lukasz Zoll s BMW 135 a Tomáš Kotek s Fábií Josefa Ira. Tomáš si dopřál jen asi třičtvrtě kola v seznamovacím tréninku (motor) a Lukasz Zoll byl po rozjížďkách kvalifikován na 21. místě ve spojené divizi 2 a 4.

Kdo čekal, že v divizi 1A na prvním závodě nebude nic moc nového, ten se také dočkal. Chyběl především táta Václav Veverka s Peugeotem 206 Maxi, do jiné divize přešel Aleš Mrkáček a chyběl také Zdeněk Kučera. Naopak přibyl po roční pauze Milan Jirouš, který nastoupil s autem, které loni sedlal právě Aleš. Od tréninku to napovídalo, že se bude bojovat a rozhodovat mezi dvojicemi škodovkářů Bílka a Čermáka a mezi dvojicí Kalných s dvěstěšestkami. Nejlíp se prokousal rozjížďkami Zdeněk Čermák a ve finále A se postavil na pole position. Vedle mu sekundoval Petr Bílek. Ten si několikrát zabojoval s Jardou Kalným. Kalný měl v sobotu problém s autem, ale všechno se podařilo opravit a mohl se vrhnout do finálových soubojů. Start nejlépe vyšel škodovkám. Do čela šel Čermák, za ním Bílek, Kalný, Kalná, Veverka a Šusta. Ovšem v první zatáčce byl Zdeněk příliš široký a Petr se prodral na první místo a spolehlivě vedl. Pak následoval Zdeňkův smyk na výjezdu z „džoukru“ a jeho škodovka byla dost nešikovně odstavena. Pilot tak sám sebe připravil o takřka jisté vítězství a Petra Bílka pravděpodobně také. Jeho nepojízdný vůz totiž stál přesně ve stopě jezdce, který vyjížděl z jokerlapu. Petr Bílek vjel v posledním kole do přidané zatáčky, ale s kličkováním kolem odstavené Fábie se už na první místo vrátit nedokázal. Táta Kalný měl velikou radost z vítězství i z třetího místa dcery Míši. Pohled na stupně vítězů pak kazil jen Bílek. Leda že by šel ke Kalným do rodiny, ale už je myslím zadaný.

A kdo by čekal, že se o nejlepším mluví až na konci, ten se taky dočkal. Tolik diskutovaná divize 1, kvůli který je ralleycross rallyecrossem, se po dlouhé době mohla chlubit 17 přihlášenými. Do Sosnové pak dorazilo sice „jen“ 14 jezdců, ale to je na nároďák pořád dost pěkné číslo. Do rallyecrossu vstoupila nová tvář Romana Zweifelhofera, který přijel se Subaru v barvách Patraca, připravovaným v týmu Pavla Koutného. Staronovou tváří byl Josef Tůma se Subaru, které jelo naposledy před dvěma lety na Nordringu. Bakula podobně jako tehy závod nedokončil a zde odjel jen část tréninku. Škoda. Další staronovou tváří je Aleš Mrkáček. Toho jsme loni vídali válčit s Pumou plzeňského Jirky Galušky. Pro letošní rok si Aleš přizval k závodní údržbě nového vozu Otu Výborného a jeho tým a vyplatilo se. Nový tým nese jméno „Viakom racing“ a oba bílé Lancery jsou nepřehlédnutelné. A kdo by čekal opravdu něco speciálního, ten se také dočkal. V Sosnové se na start postavil také Nor Guttorm Lindefjell. V dílně Jiřího Gottwalda mu totiž dokončují novou Škodu Fábii II, kterou na Sosnové otestoval v ostrém závodu. Letos se do svých evropských soupeřů pustí i s barvami Mediasportu. Před závody byly slyšet v depu hlasy, že ten sem přijel jedině vyhrát. A kdo by čekal nějaký český happy end, ten se taky dočkal. Kdo si vzpomene, když v Sosnové Lindefjell startoval naposledy s Hyundayem Accent, ten ví, že se tehdy do cesty mezi Nora a finále A postavil Marek Zeman. Tehdy se Mára s Fordem Escort se dostal před soupeřova Accenta a mohl se těšit ze svého zatím nejlepšího výsledku. Stejně i tady Marek bojoval a …, ale nepředbíhejme. Ještě v tréninku měl Nor nejlepší čas. Zde v porovnání s loňskými časy při ME ztrácel na nejrychlejšího něco přes 2 vteřiny. Připomeňme, že sosnovští pořadatelé doplnili některé vnitřky zatáček o pneumatiky, aby to jezdce nesvádělo zkracovat. Nejrychlejší byl Lindefjell i v 1.sérii, jenže neděle celá už patřila Markovi. Nejdřív přestartoval Nora a pak mu i ujel. Stejně to udělal i ve 3. sérii a měl jistotu poleposition. Co na to ostatní? Nejrychlejší byl Maďar Zoltan Harsanyi s Mitsubushi. V první sérii bohužel Viakom tým poškodil jedno své auto, když na rychlé šotolině dostal Aleš Mrkáček smyk a „nacouval“ do svodidel. Auto o pár centimetrů zkrátil, ale mechanici byli moc šikovní a jezdec mohl znovu nastoupit v neděli. Tam Aleš ve své rozjížďce s přehledem zvítězil, ale za cílem své auto z preventivních důvodů odstavil. Týmové barvy tedy mohl hájit jen Ota Výborný. Pro finále A se pak stali jakýmsi křovím Rakušané Ramler a Höller. Úřadující mistr si musel dokonce vybojovat účast v závěrečné jízdě v dramatickém finále B. O jeho dramatičnost se postaral s novou evolucí pohárové Fábie Ondra Beneš, když bojoval s Romanem Zweifelhoferem. Roman v posledním kole dostal v první šotolinové zatáčce smyk a narazil do bariéry. Jeho Subaru udělalo několik přemetů a padlo na zem. Takový měl „pěkný“ křest. Ve finále A si po evropském vzoru odškrtnul Nor Lindefjell další bod z plánu …trénink, první série, druhá série, třetí série, ulití na startu finále, start finále.. ano, ulití, které buď vyjde nebo minimálně odsoudí jiného nešťastníka k vyloučení z jízdy, když by bylo jeho ulití už jen skutečnou náhodou. Start vyšel parádně Markovi Zemanovi. Opravdu. Tenhle pán ve finále neudělal sebemenší chybu. Do projetí cílem si vybudoval bezpečný odstup od svých soupeřů a zaslouženě vyhrál. A kdo by čekal, že se něco zašmodrchá, ten by se taky dočkal. Sportovní komisaři zjistili, že Lindefjell na sobě neměl při finále předepsané nehořlavé FIA prádlo. Dlouho se to řešilo, odkládalo se i vyhlašování vítězů. Nakonec skončil Lindefjell s napomenutím a pokutou.

Podle mne ten, kdo se v úvodu sezóny na něco těšil a na něco čekal, ten se jistě i dočkal. Co říkáte vy? Já se už nemůžu dočkat dalšího závodu…

Dušan

Michal Oberstein, 29.04.2010 08:26:51, četlo 10433 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku