> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

MMČR Sedlčany

 


08.06.2009 18:03:32

Roman Častoral: závod od závodu zrychluji

Katovice - Rallycrossař Roman Častoral má za sebou polovinu letošního evropského šampionátu s novým Opelem Astrou OPC s pohonem zadní nápravy. "S automobilem se stále učím, je to zcela jiný styl jízdy než s pohonem přední nápravy," říká Roman Častoral.

Jak jsi spokojen s novým vozem?
Automobil funguje poměrně dobře, ale stále ještě je na něm spousta detailů, které musíme s přibývajícími zkušenostmi doladit. Například podvozek je potřeba ještě vyladit. Pro představu nyní řešíme optimální nastavení tlumičů, potřebujeme zrychlit a zpřesnit řízení. Naopak zcela spokojený jsem s automobilem po motorické stránce. Před závodem v Melku se podařilo doladit i sekvenční řazení, které je nyní velmi přesné a rychlé.

Jaký je rozdíl mezi jízdou s vozem s pohonem přední nápravy a tvým novým opelem s pohonem zadní?
Rozdíl je to obrovský jak v ovládání vozu, práci s plynem, tak i v brždění. Vůz s pohonem přední nápravy je nedotáčivý, dokázal jsem brzdit levou nohou, což zrychlovalo následnou práci s plynem. Z pohledu řízení bylo snazší vůz "ukočírovat", protože jezdil podle natočení kol a ze zatáček mě vytáhl, kdežto u automobilu s pohonem zadní nápravy je třeba točit volantem proti směru a přidávat plyn s citem, jinak se vůz přetočí. S autem je třeba se zžít, musíme ještě doladit rozložení váhy, protože vůz s pohonem přední nápravy měl poháněná kola zatížená motorem, kdežto nyní je motor stále vpředu, ale pohon je na zadní nápravu. V porovnání obou vozů máme nyní na poháněné kolo přepočtem o 80 kilogramů méně.

Má podle tebe vůz ambice vyhrávat?
O víkendu na závodech v rakouském Melku se mi potvrdilo, že s vozem dokáži jet už ostřeji a víceméně s konkurencí téměř bez časového rozdílu. Na startech pak dokáži soupeřům i ujet, je tedy otázkou času, než doladíme poslední detaily a budu si natolik jistý, že ještě zrychlím a pojedu razantněji. Vše chce čas, s autem jsem startoval zatím šestkrát, ale věřím, že vyhrávat bude.

Před čtrnácti dny v Maďarsku jsi měl těžkou havárii, což u tebe není zvykem. Byla to vlastně první taková nehoda za patnáct let, co závodíš. Co bylo příčinou?
Pravdou je, že takové nehody jsem v poslední době neměl, všeho všudy tři za kariéru, z nichž jedna byla při testování tehdejší Škody 130 LR a druhou s tím samým vozem na mém vůbec druhém závodě. V Maďarsku k nehodě došlo proto, že neustále se snažím jet s vozem co nejrychleji a na trati bylo nakropeno těsně před tím hodně vody. Pravdou je, že jsem ji před horizontem přehlédl a právě proto, že je vůz přetáčivý, jsem dostal smyk. Naštěstí ale ošklivě vypadající nehoda se obešla bez větších škod na motoru a hlavních komponentech, takže ráno jsem byl znovu schopen do závodu nastoupit. Mechanici opravovali vůz bez přestávky až do rána do osmi hodin.

Jaká je letošní konkurence v evropském šampionátu divize II?
Rozhodně rallycrossová špička, která se postaví do finále A jednotlivého závodu, je velmi kvalitní. Co se týče vozů, tak startují absolutně rozdílné vozy, jen jedno BMW má sériově poháněnou zadní nápravu a motor vpředu, což je vůz loňského mistra Evropy. Všechny ostatní vozy jsou tedy upraveny.

Jaký nejbližší závod tě nyní čeká?
Již tento víkend budu startovat na závodech v polském Slomczyně, které využijeme hlavně jako testovací, protože se zde 5. a 6. září pojede předposlední závod letošního evropského šampionátu. Doma budu startovat už za čtrnáct dnů 28. června v Sedlčanech na Příbramsku.

Tisková zpráva

Michal Oberstein, 08.06.2009 18:03:32, četlo 10225 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku