> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

ME Nová Paka 2007 - D3A

 


30.08.2007 14:33:04

Pohled za plotem

Po Sedlčanském telegrafu z pera Mácy jsem tu s jiným pohledem, řekněme třeba Sedlčanské zaprášené rozčarování.

Osobně jsem bral Sedlčanský závod za vrchol sezóny. Nejen, že korunoval mistry některých divizí, ale byl to poslední závod na domácí půdě v tolik diskutabilním kalendáři, kde je tuzemských podniků menšina. Sosnová nabízí sice lepší zázemí a organizaci, ale trať v Kotlině je přeci jen více adrenalinová a technická.

Jako divákovi, jako členovi týmu a jako novináři se mi moc nelíbí systém a včasnost distribuce informací o konkrétním závodě. Jediné, co jsem v řádech našel je, že nejpozději do třiceti dnů před konáním závodu je pořadatel povinen předložit Autoklubu zvláštní ustanovení ke schválení. O datu zveřejnění se dále nehovoří. Jak je příjemné, když je před prázdninami známý harmonogram Nyirádu a již v polovině prázdnin je jasné, co a jak se pojede v Melku (zveřejním co nejdříve). Se Sedlčany to bylo jiné. Informace k závodu jsme dostali oficielní cestou až v úterý před závodem. Chceme-li sezvat co nejvíce jezdců a fanoušků, musíme jim vyjít vstříc a dát potřebné informace včas. Kdo jede, kdy se co jede atp. Bez toho budou diváky i nadále jen příbuzní a kamarádi jezdců.

Hlavním rysem tohoto závodu bylo "zpoždění a prach". S obojím se dalo něco dělat. Pro eliminaci obého se podle mého laického názoru dělalo málo. Bič v podobě televizního přímého přenosu je asi zatím jediným účinným motorem v boji se zpožděním. Otázka prachu je neomluvitelná. Viděl jsem nespočet závodu hobbíků v autocrossu i rallyecrossu, viděl jsem řadu republikových závodů v AC i RC a v neposlední řadě i závody ME z obou disciplín. Zde jsem měl pocit, že na hobbíkách došla hasičům voda a jet někam do vsi pro další je moc náročné a nikomu se ani moc nechce. Jinak totiž nelze pochopit naprosto neúčinné kropení. Malá intenzita. A navíc mimo stopu. Pokropeno bylo převážně jen v místech, kde jezdili pouze zbloudilci, či jezdci, kteří přehnali nájezdovou rychlost do té které šikany. Řidič kropící ify buď měl špatné nebo žádné instrukce a jeho výjezd byl víceméně zbytečný. Jen fiátky jely na blátíčku, zatímco čtyřkolky jezdily již v hustém prachu. Nejen, že diváci nic nevidí a situace na trati je nepřehledná, nejen, že sponzoři neobdrží žádné fotky s vozy, do kterých investují peníze, ale hlavně je jízda naslepo nebezpečná. Pravda, každý má jet tak rychle jak vidí, ale v měřeném tréninku, kde vyjede na trať první auto a za ním se zvedne clona prachu, je těžké či nereálné zajet nějaký solidní výsledek.

Bylo mi líto jezdců, kteří se dostavili na čas na volné tréninky, neboť je pořadatelé nechali čekat déle než půl hodiny. V docela slušném vedru, v nehořlavých kombinézách… jak často jsem zaslechl, že "jezdci musí vše na čas, oni s ničím nespěchají". Takovýmto hlasům nelze než dát zapravdu. Zatímco se inspektoři radili, mohlo se kropit. Nic takového se však nestalo.

Ve ZU bylo v čl. VIII DALŠÍ INFORMACE mj. jasně napsané, že !Pořadatel zakazuje jízdy motorek a čtyřkolek po areálu parkoviště závodních strojů." Bylo tomu tak? Ne. O jízdě závodních aut po veřejné komunikaci také ani slovo a přece… Když pravidla jsou jasně daná, měla by se dodržovat.

Podivné bylo i svolávání jezdců na start v době, kdy nebyla ani uzavřená trať. V předstartovním prostoru pak stáli nekonečně dlouho a když už nastal čas najetí na start, byli seřváni, že nemají helmy a pásy a závod jen zdržují. Výrazy typu "dělejte hobbíci" mi přijde z úst placeného člověka naprosto nevhodný. Tito "svolávači" byli již loni kritizováni a ani letos se nevyhnuli svým nemožným a hysterickým výlevům. Škoda. Kdyby si uvědomili, že ti jezdci jsou plátci startovného a od organizátorů čekají pomocnou ruku v uspořádání bezproblémových závodů, možná by se chovali jinak, lépe. Nebude-li jezdců, nebude ani organizátorů, ani funkcionářů. To, že se v Sedlčanech jela Zóna střední Evropy, bylo občas těžké rozpoznat.

Výkony komentátora vždy hodnotili autokrosaři hůře než rallyecrossaři. Osobně mu k dobru přičítám kultivovaný a příjemný projev, bohužel monotónní a nevýrazný. Ať se na trati děje cokoli, změnu nezaznamenáte. Myslím si, že letos se sešlo v Sedlčanech nadprůměrně hodně diváků a je velká škoda je ochudit o řadu zajímavých informací. V době, kdy se na trati nic moc zajímavého neděje, mohl komentátor prozradit něco více o rallyecrossu. Informací se nabízí celá řada. Info o autech, o jezdcích, o systému bodování, o průběžném pořadí šampionátu atp. Takhle jsem se dočkali převážně reklamy na domácí či komentátorovy známe jezdce.

Rozporuplně bylo jezdci hodnocené i vystupování komisařů. To, že brali auta na váhu, je pro ně nepříjemné, ale sport jako takový neoddiskutovatelně přínosné, ale občasné tápání v řádech je asi těžko vysvětlitelné. Je mi líto kupříkladu Vendy Veverky, který byl vyloučen na černou vlajku, která se dává za nesportovní chování. Jeho auto mělo zvednutou kapotu a Véna pokračoval dále, ale svým soupeřům nikterak nepřekážel, naopak jsem obdivoval jeho orientaci na trati. Místo aby byla použita vlajka černá s oranžovým kolečkem, jak je definována v příloze H našich řádů v článku 4. SIGNALIZACE, v odstavci 4.1.1.e, byla vyvěšena černá s číslem 109. Takhle to vypadalo, že jezdec malého peugeotu někoho "zprasil", ale místo toho měl být informován, že podle komisařů "jeho vůz má mechanické potíže, které by mohly být nebezpečné buď pro něho samotného nebo pro ostatní jezdce". Kolikrát jste viděli vy sami auto se zvednutou kapotou jak pokračuje v závodu? Lze je spatřit na ME v rallyecrossu, ale třeba i na rally…Jízdu mladého Veverky komentátor ohodnotil jako " proti řádům", ptám se spolu s Vámi, nepoškodil tím výkon mladého jezdce před početným publikem? Zná pan komentátor řády rallyecrossu?

Souhlasím se zahraničními, ale i domácími jezdci, kteří hodnotili zázemí Sedlčanské kotliny jako nedostatečné. Mám na mysli zejména elektrické sítě, možnost se umýt či si dojít na použitelný záchod (o množství raději pomlčím), dále třeba poskytnout týmům wapku na umytí auta atp.

Chyb by se dala najít celá řada, ale pravdou je, že od nedělního poledne se závod tak nějak samovolně rozeběhl a vše bylo jakoby vyměněné. Harmonogram sice posunutý, ale tak nějak v mezích, jezdci nekazili starty, málo se bouralo, odtahů bylo také poměrně málo a vše dospělo až k finále, které bylo díky vysokému počtu aut opravdu hodnotné. Stejně tak i vyhlášení jezdců se povedlo. Sedlčany mají prostě svou neměnnou a přitažlivou atmosféru a bylo by škoda, kdyby závody na atraktivní trati měly sestupnou tendenci. Když jsem loni na podzim viděl poprvé kalendář domácího mistráku a po počátečním zhrození jsem litoval, že se nejedou alespoň Sedlčany dvakrát, nyní toho nelituji. Sosnovské závody byly zkrátka oba lepší. Snad se vše k dobrému obrátí a příští rok si užijeme Kotliny dostatečně a budeme se potkávat jen na pěkných závodech.

PS: divize zadokolek byla zajímavá a do budoucna slibuje pěkné závodění. I u nás jsou první zájemci, kteří s touto myšlenkou koketují. Jen by to chtělo ze strany federace jasnou strategii. Jak to bude do budoucna u nás s předokolkovými enkovými dvoulitry, kdy se počítá se zadokolkami, jak to bude s Trofejí atp. Stavět auto do nejasných podmínek je složité a náročné. Nejen technicky, ale i finančně, samozřejmě. Kdo ví, kdyby bylo v pravidlech a záměrech více jasno, třeba by se u nás ukázalo i více jezdců…


Michal Oberstein, 30.08.2007 14:33:04, četlo 10477 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku
   
   
Jana 2007-08-31 11:20:49
Tak mně třeba scházelo to, že nikde nebylo napsáno, v jakém pořadí divizí se pojede. Chápu, že ty nejsilnější jezdí nakonec, ale jestli se opravdu začne polskými divizemi, pak pojedou rakouské a pak naše Háčka, to si musí účastníci vydedukovat z tréninků. Co není psáno, není dáno. Pak jednou jedou Háčka zčista jasna před Rakušáky a vyvolávat závodníky rozhlasem začnou teprve ve chvíli, když jim někdo chybí na startu. (Zdeněk Marek proto prošvihl svou jízdu.) Jestli se nemýlím, v Rakousku i v Maďarsku to měli v písemných informacích pro závodníky. To jen tak na okraj.
Máca Cihlička 2007-08-31 09:19:28
Michalův pohled zpoza plotu jest bohužel, a "bohužel" zdůrazňuji, pohledem, který bez emocí vystihuje reálný průběh závodu. Je to 5 dnů, kdy jsem vysedl ze závodní židle v Sedlčanech. Na místě samém jsme vždy zvyklí bojovat v rámci podmínek pořadatelem daných. Když ale s odstupem přemýšlím, nacházím díky Michalovi celou řadu věcí, se kterými bychom tam bojovat nemuseli, příde mi to líto. Jsem jenom zvědav, zda někdo z pořadatelského teamu napíše reakci. Je jisté, že z jejich pohledu se pro mnohé udělalo maximum. Pro dost věcí naopak ne. Letos jsme absolvovali několik závodů v zahraničí. Všude se najde něco, co neklape na 100%. Lecos je otázka financí, v Čechách holt na rallyecross asi máme méně. Lecos však lze vylepšit i bez peněz. V Maďarsku například byli zástupci pořadatelů závodu v Melku, kteří nás tam srdečně zvali a již tam nám předali harmonogram a dostali z nás slib, že přijedeme. Maďaři samotní nás zvali ne jejich ještě jeden okruh poblíž Ukrajinských hranic. Jen tak sami od sebe nám dali termín, kdy tam jedou. V polsku zase uspořádali grátis večeři, při níž se lišácky nezapomněli ptát závodníků, jak se jim tam líbí a jestli přijedou zas. Ale i v Čechách jsou tak zvaní zájmisté. Na autocrosse v Humpolci Vám automaticky "vnutí" přihlášku na další závod, který tam pořádají. U nás v rallyecrosse na to jdem však trochu jinak. Jak? No prostě jinak. Výsledek? Zeptejte se diváků a závodníků. Ale zeptejte se jich. Snad Vám budou ochotni něco říci. Ostatně pod tímto článkem by se mohl krom pořadatele k Honzovi připojit ještě někdo další, ne? :-)) Nebo se prášilo na trati jen jemu a mně? :-)
Honza Černý 2007-08-30 22:04:20
Moc pěkný článek, velice výstižné...!!!