> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

Borovanský kapr 2007

 


10.01.2008 14:30:06

Otevřený dopis zástupců divizí 5 a 6 předsedovi technické komise FAS

O kousek níž pod tímto čtením se nachází aktualizovaná příloha mezinárodních sportovních řádů, tzv. „Jéčka“, které máte šanci si zavčasu prostudovat. My se nyní podíváme na národní sportovní řády, konkrétněji na kapitolu E - Technické předpisy. Asi Vám bude divné, že ji na webu Autoklubu nenajdete, je tam pouze verze z loňského 25. dubna, ale nám se podařilo sehnat její aktualizovanou verzi, těsně před schválením. Pozorně jsme si ji přečetli, stejně jako ostatní řády, a docela jsme byli překvapeni. V dobrém i špatném slova smyslu. Zaprvé nás všechny potěšil fakt, že se podařilo odstranit třecí plochu (loni tolik diskutovanou pasáž o „libovolném dezénu“ pneumatik) a vágní formulace nabrala jasné definice – „slick povolen“. Tímto všem, kteří se o tuto rozumnou změnu zasadili upřímně děkujeme.

Znepokojeni jsme naopak z nově přidané cifry 2500, která se v loňské verzi vyskytovala pouze ve spojení s objemem motoru, nebo otáčkami motoru. Letos by měla být obsažena i v článku 21.5  NÁRODNÍ TECHNICKÝ PŘEDPIS DIVIZE D5 A D6, konkrétně v oddílu 21.5.1 Definice, kde se píše „Sériově vyráběné vozy (min. 2500 ks během 12 po sobě jdoucích měsíců) s pevnou, neodnímatelnou střechou, vyrobené po 01.01.1984, které odpovídají předpisům pro vozy Divize 1 uvedeným v čl. 279.1.2. až 279.4.5. Přílohy J MSŘ FIA s výjimkami uvedenými v bodě 5.2 (pro tento předpis jsou uznána pouze vozidla výrobců uvedených na homologačním seznamu FIA).“

Tolik tedy výňatek z připravovaných řádů, a co s tím? Správně, jde o počet 2500 ks vyrobených aut. Nejsme znepokojeni až tak tím počtem, i když to možná určité typy aut dopředu zařazuje do skupiny nevhodných pro rallyecross, ale spíše tím, že tuto skutečnost má být jezdec schopen doložit a prokázat. U aut homologovaných je to jednoduché, auta, která získají homologaci, tento fakt (počet vyrobených sériových kusů) splňují jaksi samosebou. V divizi 5 a 6 pojedou auta bez homologace a tak by měl jezdec být schopen na požádání komisaře předložit něco, na základě čeho by bylo průkazné, že typ vozu, který jezdec používá, tento fakt splňuje.

Učinili jsme pokus a požádali odpovědné pracovníky ve Škoda auto o vystavení nějakého podobného „papíru“ o počtu vyrobených ks, ale nepochodili jsme. A to jsme mluvili stejnou řečí a o autě domácí produkce. Už vidím jak telefonujeme např. do Japonska a žádáme o doklady např. ke Corolle.

Po několika debatách mezi „trofejáři“ jsme se dohodli a společně s Mácou napsali na FAS otevřený dopis, který následuje pod tímto textem.

***

Miroslav Maňas
Autoklub České republiky
Opletalova 29
Praha 1
110 00

   Vážený pane předsedo. V úvodu našeho otevřeného dopisu nám dovolte poděkovat za práci, kterou děláte pro divize bývalé České trofeje, tedy divize 5, 6. Praxe ukázala, že tyto divize prochází dynamickým vývojem a tak zásadní měrou přispívají k rozvoji českého rallyecrossu jako takového.
V řádech pro rok 2008 se však vyskytuje znění v definici pro tyto divize, které komplikují jejich rozvoj a celý technický předpis se stává značně složitým, byrokratickým a jako takový má negativní vliv na stávající i nově příchozí závodníky.
Jedná se o toto znění, především pak o dovětek v závorce: Sériově vyráběné vozy (min.2500 ks během 12 po sobě jdoucích měsíců) s pevnou, neodnímatelnou střechou, vyrobené po 01.01.1984, které odpovídají předpisům pro vozy Divize 1 uvedeným v čl. 279.1.2. až 279.4.5. Přílohy J MSŘ FIA s výjimkami uvedenými v bodě 1.2.
Byli jsme informováni hlavním technickým komisařem, panem Stanislavem Klimešem, že vyrobený počet kusů má dokládat jezdec.
Toto je naprosto nepřípustná věc, která tyto divize nadobro zabrzdí, protože relevantní informace o počtu vyrobených kusů toho kterého modelu od výrobce nelze oficiální cestou obdržet! Chceme tyto divize udržet jako přístupné širšímu spektru našich kolegů závodníků a tímto Vás žádáme, aby byla tato závorka z řádů vypuštěna. Nebude- li vypuštěna, nemůžeme se závodů zúčastnit, neboť nebudeme mít k dispozici potřebné dokumenty pro připuštění do závodu.

Závěrem jen dodám, že zastupujeme portfolium závodníků rallyecrossu, ale stejný problém se vyskytl v definicích pro autocross.

Marek Cihlář
Martin Svoboda
Jan Skála
Ondřej Havlík
Luboš Čížek
Tomáš Hurt
Martin Mottl


Michal Oberstein, 10.01.2008 14:30:06, četlo 10268 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku
   
   
Máca Cihlička 2008-01-14 13:48:48
No tak to pojďme dát do pořádku a do souvislostí! V první řadě je zapotřebí říci, proč to vše vzniklo. Vzniklo to proto, že posunutím roku výroby z 1987 na 1984 se v divizích 5 a 6 umožnil start vozů bývalé skupiny B. Aby těmto vozům, z hlediska jejich nebezpečnosti start umožněn nebyl, doplnila technická komise FAS právě onu diskutovanou závorku. Vozů skupiny B se vyrábělo vždy jen 200 kusů. Tedy pravidlo o vyrobených 2500 kusech za rok ošetřuje, že "béčka" v RC nebudou. A teď k výkladu o potřebných dokumentech. Dle posledních zpráv nebude muset nikdo z jezdců shánět žádná čísla od výrobců. Na autoklubu ČR údaje u 99 % dostupných automobilů o počtech vyrobených kusů jsou pro komisaře k dispozici a je na nich, aby si případné podezření o menším počtu vyrobených kusů sami ověřili. V případě, že počet vyrobených kusů komisař nenajde, pak je na jezdci, aby jej předložil. Navíc tato fáze se týká pouze testování daného vozidla. Jakmile vůz získá techničák od Technické komise FAS, již na žádném dalším závodě nikdo z komisařů nemůže dokumenty o počtu vyrobených kusů chtít................Praxe: Chci-li startovat v divizi 5 nebo 6, pro jistotu se poohlédnu po modelu vozu, který startoval po roce 1984 ve skupině A, nejlépe na závodech rally. Pokud jsem si vyhlédl jiný model, například sportovní dvousedadlový prototyp, potom dřív, než se pustím do jeho stavby zavolám hlavnímu technickému komisaři, aby mi poskytl informaci o počtu vyrobených kusů. Nesežene-li jí, pokusím se jí sehnat já, neseženu- li jí já, poohlédnu se po jiném modelu.......... Na závěr: strach technické komise FAS ze startů prototypů skupiny B je opravdu mírně řečeno neopodstatněný. Pokud každé vozidlo splňuje současné předpisy přílohy J, v četně divizí 5 a 6 pro rallyecross, pak všechny věci, které tuto skupinu dělaly nebezpečnou se na autech nesmí objevit. (restriktory, minimální hmotnosti vozů, bezpečnostní rámy, maximální obsahy motorů atd.
michal 2008-01-14 12:46:53
Dovolím si jen jednu malou poznámku, ve které vyjádřím velkou radost: Máca nadále jedná s p. Klimešem (v naprosto přátelském duchu) a vyjasňují si situaci - výklad řádů a předešlých telefonátů. Skutečně se nově uvedená formulace netýká aut, která již jezdila a mají platné testování či vydaný sportovní průkaz. Proto, prosím, buďte v klidu. Výsledky dalších jednání a přísun nových informací si rozhodně nenecháme pro sebe, nebojte.
Klimeš Stanislav 2008-01-12 03:15:21
Upozorňuji, že má poznámka o dokladování počtu vyrobených vozidel byla vytržena z kontextu a nikdo z jezdců se stávajícími vozidly a sériově vyráběnými, nebude muset toto předkládat!
Kloss 2008-01-11 16:34:37
Kdybyste radsi nerejpali, nepsali dopisy a sli shanet papiry od vyrobcu aut, udelate radsi. Chceme videt ty vase zazraky i letos! Smrt byrokracii a nesmyslnym narizenim.