> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

ME Francie Essay - Česká výprava

 


21.05.2008 23:18:00

No comment!

Tak většinou odpovídají politici, když se jich novináři ptají na něco nepříjemného. Pracuji jako novinář na volné noze více než 5 let a za tu dobu jsem měl možnost se setkat s nejrůznějšími lidmi, především z oblasti motoristického sportu, tuningu a služeb a činností s automobilismem spojenými. Jsem zvyklý především na obrazový (fotografický) pohled a nebo na psanou formu. Nikoli ústní.

Proto když mě v Nové Pace před 14 dny odchytl Petr Krutský, komentátor motorsportu na ČT4 sport a „podivně se vyptával“, trvalo mi chvíli, než jsem pochopil, kam míří: spolukomentátorství. Ihned jsem rezolutně odmítl, přeci musím fotit finále, ne. Stát v první zatáčce a sledovat počínání svých kamarádů a známých. Já, který mám rychlejší myšlenky než pusu, nemám v TV co říci… Nicméně jsem během debaty s Petrem lehce povolil a tuto spolupráci už tak vehementně neodmítal. Petr se zachoval jako skvělý psycholog a nechal mě nahlodaného. V týdnu se mi pak ozval s hotovou věcí, že až položím telefon, volá mi produkční a … Sakra, pomyslel jsem si, co já tam budu dělat?

Nicméně jsem řekl ANO. Argumenty byly jasné: lehce doplňovat mistra slova, nepouštět se do žádných větších samostatných akcí a víceméně hovořit na vyzvání. Ihned jsem si z mediasportu.cz stáhl poslední přímáky z autocrossu a jal se studovat roli spolukomentátorů. Nic na tom nebude, říkal jsem si, Petr to odmluví a já se jen občas připojím a bude. Naivní představy jsem měl.

Závody v Sosnové pro náš tým neprobíhaly vůbec příznivě a kdyby mi někdo řekl, že v době finále naše auto už nepojede, nevěřil bych mu to. Alespoň jsem měl na komentování čistou hlavu a byl bez osobních emocí. Petr si mě odchytl během třetích rozjížděk a udělali jsme plán ohledně záznamu. Pak jsem byl představen režisérovi v přenosovém voze. Lidi, jsem zvyklý na všelijaké ozvučovací či střihací zařízení, ať profi nebo lepší amatérské, ale tohle mě dostalo. Temný návěs plný monitorů a mixážních pultíků. Osádka vozu ve dvou řadách jako ve škole nebo při startu raketoplánu. Opravdu zajímavé, ale kdyby se mělo komentovat z tohoto prostředí, asi bych po celodenním slejváku a zimy od mokrých bot v přenosáku usnul. Petr mě hnal na věž, kde jsme byli v patře s časoměřiči a komentátory. Ti sdíleli velkou místnost, my jsme s Petrem dostali malý prosklený dvoumístný kumbálek. Ještě že byl celý prosklený, alespoň jsme mohli s Milanem Hauerem a Karlem Špačkem na sebe dělat chvíli opičky.

Ovšem práce si vyžadovala soustředění a tak po té co jsem dostal sluchátka s mikrofonem, po kterých jsme komunikovali s přenosovým vozem, s Petrem a Janou Niklovou, začalo jít do tuhého. Tušil jsem, že už neuniknu a měl bych tu být co platný. Nejprve jsem byl seznámen s tím, co mám před sebou. Malý stůl a na něm plno. Vlevo monitor od Chronoraců s výsledky, před sebou malou skulinkou, kterou jsem viděl nájezd na šotolinu, vpravo pak velký monitor, na kterém běžel výsledek, který se bude promítat do televize. Uf, pomyslel jsem si. Tolik informaci najednou. Moje představy se ukázaly být naivní. Vzal jsem si s sebou třeba malý dalekohled, myslel jsem si, že zatím co bude Petr mluvit, já budu racing voyeurem a budu se snažit zachytit vše důležité na trati, ale na to vůbec nedošlo. Nebylo kdy. Na detailní monitorování soubojů a strkanic tu byli jiní. Televizní kamery na závodišti. Dalekohled jsem zkrátka nepoužil. Ještě že jsem si vzal vychlazeného Sharka, ten přišel k chuti nám oběma. To už se ale na start se řadily polské fiátky a Petr už měl na monitoru ilustrační záběry Sosnové, deště a do toho titulky, natáčel se úvod k záznamu. Známé obrázky překryly titulky a Petr spustil. Jistý, samozřejmý a klidný hlas. Sakra, hlas se mi určitě třese a než něco vykoktám, auta ujedou. Nejsem trémista, ale všiml jsem si z materiálů na internetu, jaký s tím má problém řada jednorázových účinkujících. No co, nejsme v Xfaktoru a tak to zkusím, jak je mi to přirozené. Pozdravili jsme se a už to běželo naplno. Se zaujetím jsem Petra pozoroval, a když jsem pochopil, že opravdu není čas na opravy chyb, zatrnulo mi podruhé. Jelikož se Klasa 2 netočila, zkoušel jsem si to nanečisto, sám pro sebe. Vlevo výsledky, uprostřed průzor na trať a vpravo monitor se záznamem. Ještě více vpravo Petr. Ten profík, kterého znám po hlasu z televize. Usmíval se na mě a dodával mi odvahu. Pak to přišlo. B finále divize 5+6. Zde měl startovat Honza Skála a já měl mít „bobky“, ale auto nám nevydrželo a neměli jsme dokončené dvě rozjížďky, takže já jsem byl v klidu a spustil jsem informace, ke kterým jsem byl vyzván návodnými otázkami. Asi to šlo, Petr do mě pod stolem lehce „kopal“, abych to zkrátil, neboť čas běží strašně, ale fakt strašně rychle a bylo třeba reagovat na to, co se na trati děje. Moje začátečnické chyby spočívaly v tom, že jsem koukal na trať a ne na monitor, takže v záběru v televizi vidíte, jak jede první a za ním je kilometrová mezera a pod vámi se to řeže o druhé až čtvrté místo, ale těžko o tom mluvit, když to nevidíte. Takže jsem se postupně naučil koukat na monitor a trať sledovat jen jaksi periferně. Pak jsem přidal i výsledky, ale tím jak se auta měří jen pod věží, tak je stav zobrazený na monitoru platný jen chvíli, takže za to jedno kolo se může vše změnit několikrát.

Když jsme dotočili první finálovou jízdu a na monitoru byla vidět výsledková listina, ozvalo se do sluchátek „kluci dobrý, ale moc dlouhý“, věděl jsem, že to je na mě. Pak se tato chyba už snad neopakovala, a když projel první pod šachovnicovým praporkem, dokončil jsem myšlenku a zmlknul jsem, Petr pak shrnul výsledky a čekali jsme na další finálovou jízdu. Také mi utkvěl jeden poznatek, nepouštět se do žádných delších rozvah. Pod vámi se pořád něco děje a tak několik věcí zůstalo nedopovězených. Bylo totiž třeba reagovat na aktuální dění na trati. Pak už na to prostě nebyl čas a vracet se k tomu po dvou kolech je asi nesmysl.

Největší obavy jsem měl z komentování divizí, kde nebyli čeští zástupci a nebo se nic moc nedělo, ale kupodivu, ty nám šly tak nějak hladce a samy. Pohled na závody z této perspektivy je zcela jiný, než stát dole schovaný za teleobjektivem. Hodina a pět minut vysílacího času mi uběhla jako voda. Tuším, co bych říkal, kdybych stál venku na dešti a kolem jezdila auta z nezáživných divizí, ale takhle jsem vše viděl jinak.

Závěrečné rozloučení pro diváky přišlo opravdu nečekaně brzo, pak skončil záznam. Petr ještě zůstal v kabině, kde dělal komentář pro Branky body vteřiny a já už scházel po schodech dolů na vyhlášení. Když jsme dobalili závodnické rekvizity a uháněli na Prahu, ozvaly se první telefonáty. To pak pokračovalo celý večer a utichlo to vlastně až v úterý dopoledne. Překvapilo mě, kolik lidí se na televizi dívalo. Měl jsem dojem, že všichni musí být „live“ v Sosnové, ale spletl jsem se. Řada lidí koukala doma a deštivý den strávila u WTCC, Sardinie a s námi na rallyecrossu.

Svůj výkon nemohu hodnotit (doteď jsem to neviděl a ani se na to nechystám). Něco podobného jsem dělal poprvé a možná naposled. Z počátku jsem vůbec netušil, která bije. Postupná orientace v technice a zázemí je nesmírně důležitá a určitě je potřebná i souhra „těch dvou“ se sluchátky na uších. Pak může být pro diváky přenos nejen hodnotný, ale i zábavný a lehce naučný.

Děkuji tímto Petru Krutskému, že se nebál mě angažovat, a všem, kteří ho v tomto odvážném kroku podpořili a dali mu zelenou.

Rallyecross je krásný a napínavý sport. Je jedno, jestli sedíte za volantem závoďáku, fotíte na trati a nebo komentujete, je to pořád o tom samém. O tom, co nás baví nejvíce!


Michal Oberstein, 21.05.2008 23:18:00, četlo 10396 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku
   
   
hotovy.vyrobek 2008-05-23 21:48:35
jen tak dál, dobrá práce.
Václav Pištěk 2008-05-22 13:21:11
WWW: http://www.chronorace.cz
Vzhledem ke svým celkem "malým" zkušenostem musím konstatovat . jen více a jen houšť. Snad se tím začnou tlumit bláboly a naprosto nesmyslné názory různých rádoby odborníků, kteří snad ještě nikdy neopustili ulitu, kterou jim diskusní fóra poskytují a pod různými pseudo přezdívkami otravují ovzduší, které naopak potřebuje čersvý vítr. Jen tak dále chlapci !
Ignác/D.Breicha/ 2008-05-22 10:18:00
WWW: http://motorsportbazar.cz
Velkej dík patří hlavně Mácovi a Michalovi za výdrž při propagaci RC/plno lidí by to vzdalo po přečtení některých diskusí/ a taky všem co se podíleli na TV přenosu.
Máca Cihlička 2008-05-22 08:38:18
:-) tak to je maso!!! Jak vidno, všechno má své. Člověk by si myslel, že si stoupnete za mikrofon a jede to. Krásně popsaná atmosféra toho, jak vypadá přenost na druhé straně TV obrazovky. Michalovi patří velká gratulace, jak se s tím vším brilantně vypořádal. Na druhou stranu Petru Krutskému patří dík, že se rozhodl Michala přizvat a potom ho ještě vtipně přesvědčit:-) Je předčasné po dvou závodech ME a MMČR hodnotit, co vše se v oblasti rozvoje rallyecrossu proměňuje k lepšímu. Ale je patrné, že nestojíme na místě a pohybujeme se kupředu. A víte proč? Základní princip spojení sil začíná fungovat!!! A za to Vám všem patří upřímný a velký DÍK!!!