> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

MMČR a ZSE Sedlčany

 


30.11.2005 00:21:41

Historie eeského rallyecrossu (12) Kluci, hurá za Šimkem! (1986)

Diváci-labužníci, kteří prožívali přenos z Velké ceny Maďarska formule jedna, by určitě vysoko ocenili letošní třetí ročník sedlčanského rallyekrosu. Krásný areál, který divákovi – ať už sedícímu na tribuně či stojícímu na svahu kotliny – nabízí výhled snad na 95 procent trati, se po dřívějších velkých motokrosových událostech stává centrem rallyekrosu. A ten určitě není méně zajímavý. Jeho výhodou je v motoristickém sportu jinde nevídaný spád, jednotlivé rozjížďky (bylo jich odpoledne kolem čtyřiceti) na sebe navazují tak těsně, že divák opravdu nestačí vydechnout. A jestliže za hodinu přenosu či záznamu závodu F1 zažijeme pět šest dramatických situací, tady si na stejný zážitek přijdeme během jedné dvou jízd. Sedlčanská trať má tři záludná místa: oba přechody z hlinitého podkladu na asfaltový úsek a zpátky na hlínu a potom ostrou pravou zatáčku na konci startovní rovinky, do které se jezdci musejí poskládat po usilovném brzdění z vysoké nájezdové rychlosti. Kdo si tentokrát stoupl do blízkosti oněch míst, rozhodně nelitoval. K vidění byly mnohokrát krásně vyvedené hodiny, jízda po dvou kolech i jiné dramatické scény. Pořadatelům s tentokrát přihlásilo o něco více jezdců než mohli přijmout k vlastnímu závodu, proto operativně upravili systém rozjížděk tak, že si nakonec zazávodili všichni a nikdo nemusel po několika odtrénovaných kolech zase jet domů. Někteří jezdci sice příliš spokojeni nebyli, neboť se díky úpravě v rozjížďkách setkávali častěji než jiní, rozhodující však je, že si na své přišly snad tři tisíce diváků a že do finále svých divizí nakonec postoupili opravdu nejlepší.

Co je tedy v československém rallyekrosu nového? Hlavně to, že Karel Šimek z Mladé Boleslavi už nesedí v anatomické sedačce krále domácích rallyekrosových tratí tak pevně jako dřív. Při vší úctě ke schopnostech Šimka i jeho vozu je to dobře – přece jen už je načase, aby se začala prosazovat mladá generace jak jezdecká tak i strojová. V Sedlčanech se o následnická práva hlásili hned dva: soutěžák Milan Dolák z ASK Stavby Praha proháněl Šimkovu stařičkou stotřicítku s vozem stejného názvu, avšak o generaci mladším, autokrosař Radek Pavlíček z AMK Uranové doly Hamr zase vsadil na Fiat X 1/9, který se svými mechaniky vypiplal z vraku („jen na renovaci karosérie jsme spotřebovali skoro 5 m2 plechu!“). Neuspěl však ani jeden. Ve finále divize nasadil Dolák proti Šimkově klidné a čisté jízdě nádherně seversky rozevlátý (ale přísně účelný) styl; nakonec ho však přibrzdil defekt pneumatiky. A Pavlíček? Zůstal ve finále stát s poruchou. „Zase ta převodovka – jako při všech letošních nedokončených závodech,“ lamentoval pak v parkovišti nešťastný jezdec. Za těchto okolností už Šimkovi nezbylo nic jiného než druhou divizi vyhrát, třetí dojel další zástupce ASK Jiří Černý. Tzv. velké finále znamená možnost konfrontace pro vítěze obou divizí – jenže jezdci s výrazně pomalejšími vozy divize 1 tu zadní pozici mohou opustit jen v případě defektu nebo velké jezdecké chyby někoho z „dvojkařů“. Proto výsledek velkého finále většinou dubluje konečný stav divize 2, což se potvrdilo i v tomto případě. Dolák tu na Šimka v pravé zatáčce za cílovou rovinkou zkoušel široký sideways, který mu dával výhodnější pozici na výjezdu, jenže stará stotřicítka nakonec akcelerovala o chloupek lépe než ta nová…

Sympatickým jevem byla úporná snaha pořadatelů o maximální bezpečnost diváků, kteří museli z těžce vydobytých, ale nebezpečných pozic na vnějšku nejzajímavější zatáčky ustoupit o pár metrů. Dobře udělali, v zápalu boje se někdy jezdilo i tam. Finálové jízdy pak nikdo nesledoval vsedě. Za prvé byli nesmírně zajímavé a za druhé – uskočit je vždycky rychlejší než vstát a teprve pak utíkat před rozjetým autem. Dva výlety Stanislava Hocha na divácký svah jen potvrdily správnost tohoto opatření.

Výsledky – divize 1: 1. J. Papež, AMK Svazarmu Unhošť, Š 130 L, 2. J. Matouš, ZO AMK ČSAO Čes.Budějovic, Š 120 LS, 3. F.Vnouček, AMK Příbram, Š 130 L, 4. V. Bašta, AMK Římov, Š 120, 5. V.Farka, AMK ČSAO Čes.Budějovice. Divize 2: 1. K. Šimek, AMK Mladá Boleslav, Š 130 RS, 2. M. Dolák, ASK Stavby Praha, Š 130 LR, 3. J. Černý, ASK Stavby, Š 120, 4. L. Havara, AMK Velké Hamry, VAZ, 5. J. Čemus, ASK Stavby, Š 130 RS. Společné finále: 1. Šimek, 2. Dolák, 3. Černý

text: -ml-
přepis: Jarda ml.
originál: archiv Jindřicha Matouše


, 30.11.2005 00:21:41, četlo 10238 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku
   
   
xxx 2005-12-04 21:49:10
tak to je SUPER !!!