> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

ME Přerov 9.-10.9.2006

 


05.04.2006 17:10:08

Co poinese nová sezóna v domácím mistrovství

Před začátkem každé nové sezóny se fanoušci rallycrossu dohadují o tom, kdo v jakém novém voze vyrazí a kde se chystá co nového. Bohužel nová sezóna přináší i méně příjemné zprávy, jako třeba odchod jezdců do jiných disciplín. My se Vám pokusíme poodhalit roušku tajemství a představit některé novinky rallycrossové sezóny mezinárodního mistrovství 2006.

Mezi určitě nejvýznamnější události patří pravidelné reportáže ze všech mistrovských závodů na ČT 2 v notoricky známém pořadu Svět motorů. Držitelem práv je pražská společnost Select Media s.r.o., která bude tyto sestřihy natáčet. Druhou skvělou zprávou (doufejme, že i divácky nesmírně atraktivní) je start značkového poháru. Původně ohlášené Octavie se přes zimu trošku zmenšily a brzy po novém roce byl jasné, že volba padne na Fábie. Jednak je tento krátký a obratný vůz pro sportovní nasazení vhodnější a za druhé lidé z týmu kolem Pavla Koutného, Marka Zemana a Ondry Beneše mají s Fábiemi již řadu zkušeností a tak je tato volba vcelku logická a jasná. Další obrovskou výhodou je i fakt, že tým disponuje celou řadou speciálních dílů, řadou přípravků a podvozkových a karosářských prvků, které byly vyvinuty přímo pro fabie v rallycrossové specifikaci již loni. Tyto ozkoušené a mnoha závody prověřené díly pomohou cupovým fábiím v rychlém růstu konkurenceschopnosti a také nesmírně nutné spolehlivosti.

Základem nového závodního vozu bude tedy pětidvéřový hatchback s motorem 1,8T, který bude po řadě úprav disponovat výkonem přibližně 290 koní. Převodovka bude synchronní pětistupňová manuálně ovládaná s řazením do H, avšak sportovně "pokrácená" a lépe odstupňovaná. Maximální rychlost se bude pohybovat kolem 170, 180 km/h. Jelikož bude cupka (CUPová fabKA) startovat v rámci divize 1, je tedy jasné, že půjde o čtyřkolku. Jak se na vůz nejsilnější kategorie sluší a patří, bude do budoucna vybavena sekvenční převodovkou. Díky velkému TFT displeji v kokpitu si může závodník připadat jako ve skutečném voze WRC. Stavbu těchto strojů má na starosti firma Zítka Motorsport, v jejíchž dílnách se právě dokončuje i první testovací vůz, který by měl mít premiéru na konci tohoto týdne. O servis všech cupových vozů by se měl starat tým Touareg Racing Josefa Kakrdy z Jablonce nad Nisou. V rámci objektivity a nepovolených úprav tak bude zajištěna stejná péče o všechna auta.

Pro začátek jsou připraveny čtyři vozy, ke kterým by mělo v průběhu krátké doby přibýt dalších šest kousků. V ostrém nasazení by se měla představit cupová auta koncem května v Sedlčanech, od sosnovského závodu ME by měl cup vrčet již v plné síle. Jezdecké obsazení není zatím oficiálně známo, avšak proslýchá se něco i o slavných jménech současných i minulých soutěžáků, a to nejen z Čech. V úvahu připadá mj. Emil Triner a Václav Arazim, ze zahraničních hvězd S. Blomqvist či J. Haugland. Jezdci z řad VIP a šoubyznysu jsou v jednání a smlouvy se budou uzavírat… Již teď se máme nač těšit a budeme všem zainteresovaným držet palce, ať jim klapnou termíny, jezdecké obsazení. Myslíme si, že by s tímto cupem mohl český rallycross chytit novou slinu.

Další významnou novinkou, která se osvědčila již loni při posledním závodě, bude spojení dvou závodů s polským (28.5. Sedlčany a 15.10. Sosnová) a rakouským (28.5. Sedlčany a 6.8. Sosnová) národním šampionátem. Pro rok 2006 je v našem domácím rallycrossu vypsáno Mezinárodní mistrovství ČR, Mistrovství ČR, Česká Trofej a Česká Trofej JUNIOR. Mezinárodní mistrovství ČR má určit mezinárodní mistry ČR a další pořadí jezdců v Divizi 1, Divizi 1A, Divizi 2. Mistrovství ČR má určit mistry ČR a další pořadí jezdců v Divizi 4. Česká Trofej má určit mistry ČR a další pořadí jezdců v Divizi H1, Divizi H1a a Divizi H1a Junior. Česká Trofej JUNIOR má určit nejlépe umístěného mladého jezdce od 14 do 25 let v klasifikaci Divize 1A a Divize 2.

Slaběji obsazené divizi bude pravděpodobně opět kralovat několikanásobný mistr Roman Častoral. Všímavější z vás jistě postřehli, že se Roman pokouší prodat svůj osvědčený stroj a letos vyrazí s novým autem. K přezbrojení neměl jistě důvod s ohledem na domácí mistrovství, ale určitě pomýšlel na lepší umístění v mistrovství Evropy, kde v poslední době kralují menší, kratší a mrštnější auta. Roman má s vozy Opel již dostatek zkušeností a tak vsadil vše na jednu kartu. V katovických dílnách dokončuje novou Astru OPC, postavenou úplně od základu. Spoléhá se zejména na nižší hmotnost nového vozu, inovované tlumiče z dílen pana Huška a také na inovovanou elektroniku. Loňský nováček divize 2 Tomáš Kotek pro letošní sezónu podepsal smlouvu s Hondou ČR a jeho nářadím bude Honda Civic Type-R, se kterým se zúčastní domácího i evropského šampionátu. Loňskou premiéru s Peugeotem 306 si v Sosnové odbyl mechanik Otakara Výborného – Vítězslav Chval. Za volantem se mu zalíbilo a z jednorázového startu by měla být kompletní účast v letošním MMČR. Unaven stereotypem a s vidinou nových tratí se rozhodl opustit rallyecrossová závodiště Jan Matušinec. Přestaví svého Peugeota 306 pro divizi „plechovek“ v autocrossu. Nad starty rodinné dvojice otce a syna Novotných také visí otazník. Xsary již nestačí a nové náčiní ještě není dokončeno. Přejeme jim brzké vyřešení situace a těšíme se na jejich další starty.

Poslední dva roky byla nejatraktivnější divize 1A, tedy dvoukolky s atmosférickým motorem o objemu 1600 kubických centimetrů bez přeplňování. Této divizi v uplynulé sezóně vládl rodinný klan Kalných. Otec Jaroslav startoval s červeným Peugeotem 206, který vycházel z tovární specifikace Super 1600, avšak motor loňského mistra byl osazen čtyřmi (super 1600 povoluje pouze jednu) klapkami a modifikovanou zadní nápravou. Dcera Michaela měla loni k dispozici vůz "pouze" s jednoklapkovým motorem, ale i s malým výkonovým hendikepem se vyrovnávala více než dobře. Na první závody nové sezóny nastoupí Kalní s identickými vozy jako loni, avšak do prázdnin by měl spatřit světlo světa zcela nový speciál 206, který se v současné době připravuje v čimických dílnách. S dalším Peugeotem 206 (tentokráte s označením Maxi) se opět představí Václav Veverka. V závěru minulé sezóny dokázal potrápit i premianty divize a tak jsme na jeho výkony opravdu zvědavi. Stejně jako jeho soupeři s dvěstěšestkami, i on připravuje nové (lehčí a výkonnější) auto. Škodovkám věrný zůstane i pro letošek Zdeněk Čermák. Jeho loňské auto bylo sice konkurenceschopné, ale stále to nebylo ono. Proto má Zdenda v plánu také nové auto, ale zatím je na nějaké bližší časové určení brzy. Domácí fanoušky jistě potěší, že by se měl tento jihočeský jezdec vedle "Evropy" více věnovat také domácímu mistrovství. Když si vzpomeneme na Sedlčany v jeho podání, jistě bude boj o stupně vítězů v 1A opět těsnější. Petr Bílek společně s ladičem Fuchsem připravil do své Fábie úplně nový motor, který by měl být daleko lepší než ten loňský. Petr by se rád zúčastnil všech závodů v ČR a chtěl by zavítat i za hranice na nějaké blízké podniky ME. Nadějný Michal Srb by rád představil nové, konkurenceschopnější Polo. Současně s ním by u Srbů chtěli dostavět i jedno Polo pro rally. Kdy a kde tedy Michala uvidíme, zatím také není jasné. Loni sporadicky startující Miroslav Sýkora s Peugeotem 106 by se měl letos objevovat častěji. Jeho Peggy dostane bezsynchronní převodovku, s motorem byl spokojen již loni. Jirka Pánek dosáhl věku, kdy již bude moci přestoupit do plnohodnotného auta a tak jeho Citroën AX dostane konečně šestnáctistovkový motor. Dalšího Peugeota 206 (původem ze slovenských kopců a okruhů) připravil v průběhu zimy i Jan Černý, loňský premiant divize H1A. Peugeot 206 v příbramském podání bude sice "jen" úzký, ale i tak by mohl být Honza příjemným překvapením sezóny mezi "jednaáčkaři".

O nejsilnější divizi již byla řeč v souvislosti s desítkou cupových fábií, avšak nejen "cupkami" bude divize 1 živa. Nejvýraznější postava loňské sezóny v Div 1 byl jistě Marek Zeman, který letos začne s loňskou fábii. Ta prošla důkladnou repasí a řadou vylepšení. Marek si pochvaluje zejména nový podvozek, který autu zajistil lepší ovladatelnost. Rád by se představil na více závodech ME, ale to až s novým vozem. Pavel Koutný vyrazí do Evropy s Fábií, kterou mu loni otestoval v závěru sezóny Marek Zeman. Na našich tratích by se také rád objevil, ale jak je u Pavla zvykem, ME má přednost. Ota Výborný by měl mít před sebou úspěšný rok. O tom, že je Ota rychlý, již víme, ale většinou startoval se starší technikou a tak byl jeho talent ve stínu pilotů se silnějšími vozy. Letos by měl "Oťák" usednout do Fordu fokus po Pavlu Koutném, tedy do vozu, který byl úspěšný i v ME. Uvidíme, jak se Ota popere se špičkovým vozem a jak mu bude přát štěstí. Ránou v Sedlčanech populární Ota Beneš nemá pro letošek zatím příliš jasno. Rozjednáno má sice více variant, ale ve kterém voze začne, není patrné. Určitě by si rád vyzkoušel novou pohárovku, k dispozici by měl být i loňský Escort a ke konci roku by se mohl dočkat nové fábie. Peter Ramler opustil tradičního golfa a přes zimu připravil novou žlutou raketu. Široký Leon první generace pohání převrtaný dvoulitr o výkonu 550 koní. Sekvenční šestikvalt umožní dosáhnout stovky do tří vteřin, tak uvidíme… Domácími poměry a slabou obsazeností třídy znechucený Milan Schmied bude pravidelně startovat v německém mistráku. Naši fanoušci mohou jeho Fábii ERC spatřit pouze při ME v České Lípě.

Jednání Marka Cihláře o budoucnosti České trofeje v rallyecrossu nedopadla zřejmě dle představ a jezdci se představí v šesti domácích závodech v rámci MMČR. Účast loňského mistra v silnější divizi trofeje Josefa Tůmy není zatím jistá. Po ohlášení účasti v Německu trofej nepojedou zřejmě ani bratři Gutové. Z nováčků by se chtěl v průběhu sezóny představit Luboš Čížek a to s nově postavenou Audi S2. Markovi Cihlářovi se po vydařené Sosnové zřejmě osvědčila zapůjčená Felicie a pojede s ní celou letošní trofej. Pokud se podaří zajistit patřičný rozpočet a budou-li dodrženy termíny dodání potřebných dílů pro stavbu úplně nového Peugeotu 205, objeví se v České trofeji v divizi Junior i Jan Skála, který pojede s podporou našeho webu. V loňském roce poprvé okusil chuť závodění v hobbycrossu a v čerstvých patnácti letech by rád postoupil mezi "velké kluky".

Jaká tedy budou letošní rallycrossová klání napoví až první závody sezóny na konci dubna v rakouském Fuglau. Doufejme, že "cupky", noví jezdci a nová technika přivede nové fanoušky a snad i sponzory. Pomoci by k tomu mohly i pravidelné televizní přenosy.

Rallycrossu zdar, nové sezóně zvlášť!

, 05.04.2006 17:10:08, četlo 10205 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku
   
   
Jarda ml. 2006-04-21 20:51:38
WWW: http://www.rallyecross.cz
Tento článek jsme psali s Michalem společně.
MadMax 2006-04-21 17:13:05
Jardo napsalsi to moc hezky!!!!!!
Máca Cihlieka 2006-04-13 08:53:05
Hezký článek. Je vidět, že se máme na co těšit. Jestli to všechno dobře dopadne, tak se rallyecross v Čechách oproti loňsku posune hezky vpřed. Co se týká jednání o České Trofeji, nemyslím si, že se jedná o neúspěch. 6 závodů není zas tak málo, technické předpisy jsou opět posunuty kousek dál a systém závodu je přesně takový, jaký jsme chtěli. Takže negativní nálady tady nejsou na místě. Nevyšlo akorát pár věcí, ve kterých jsme stejně nebyli jednotní. Například starty v Rakousku. Polovina lidí říkala ano, pojedem a polovina říkala ne, je to daleko. Nevyšly jednotné pneumatiky. Opět jsme v této věci nebyli jednotní. A nakonec nevyšly závody spojené s Hobby Autorallyecrossem. Ovšem tam to prostě finančně zajistit nejde. Komisaři, časomíra, činovníci atd. Musím však zdůraznit, že vůle ze stran pořadatelů HOBBY i FASU byla velká. Třeba se to podaří napřesrok. Takže pánové, záleží jen na nás, jestli se sjedem, nebo ne. Já tam budu! A dost se těším!
Milan Jirka 2006-04-08 19:02:44
Já za sebe mohu říci, že jsem se rozhodl jet opět Českou trofej, a to se stejnou technikou jako loni. Milan Jirka
Michal 2006-04-06 21:56:43
Ondra Havlik by podle meho mel vyrazit se silnejsim motorem... jestli do 205 nevim.
Jarda ml. 2006-04-06 18:39:08
WWW: http://www.rallyecross.cz
Honza Hudec nevím, ale snad to samé. Ondřej Havlík to samé jako loni. Milan Jirka nevím.
Eeská Trofej 2006-04-06 17:05:49
Nevíte někdo něco třeba o J. Hudcovi, O. Havlíkovi, M. Jirkovi?????Co staví a jestli vůbec pojedou??